راهبرد مردمیسازی آموزش و پرورش در گفتمان شهید رئیسی (از نظر تا عمل) |
کد مقاله : 1669-ICR-FULL |
نویسندگان |
سید علی حسینی *1، سید عباس موسوی2، مهدی رحیمی3 1جامعه المصطفی العالمیه 2دبیر حلقه اجتهادی فقه تعلیم و تربیت (مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)) 3سطح چهار حوزه علمیه خراسان، پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه تعلیم و تربیت (مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)) |
چکیده مقاله |
چکیده: مردمیسازی بهعنوان یکی از مهمترین راهبردها، نقش بسزایی در تحول نظام آموزشی کشور ایفا میکند. این رویکرد با تاکید بر مشارکت فعال و همهجانبه مردم در فرآیند تربیتی، به دنبال اصلاح نظام حکمرانی آموزش و پرورش است. در این راستا، گفتمان شهید رئیسی، اقداماتی همچون کاهش تصدیگری دولت، تقویت نقش خانوادهها در تصمیمگیریهای آموزشی، افزایش نقش نظارتی حاکمیت و بهرهگیری از ظرفیت خیّرین مدرسهساز و مدرسهیار مورد توجه قرار گرفته است. ازاینرو، این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و شیوه کتابخانهای، آراء و عملکرد شهید رئیسی را در مردمیسازی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار داده است. بر پایه نتایج این تحقیق، مردمیسازی آموزش و پرورش، علاوه بر داشتن دستاوردهایی مانند کاهش شکاف بین خانه و مدرسه و تغییر نگرش در سطح مدیران مدارس و کارشناسان آموزشی، با چالشها و موانعی نیز مواجه است. موانع قانونی، آگاهیبخشی ناکافی به مدیران و معلمان و فهم نادرست از ماهیت حاکمیتی آموزش و پرورش از جمله این چالشها هستند. |
کلیدواژه ها |
مردمیسازی؛ نظام تربیتی؛ تربیت مردم نهاد؛ شهید رئیسی. |
وضعیت: پذیرفته شده |