واکاوی حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید ابراهیم رئیسی
کد مقاله : 1488-ICR-FULL
نویسندگان
سیدمجتبی جلالی *
استادیار گروه معارف اسلامی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه شهرکرد،شهرکرد ،ایران
چکیده مقاله
شهید انسان‌ بزرگ زمانه است که در سلوک موفقیت آمیزش با غلبه بر نفس اماره با بهره گیری از الطاف خفیه الهی، به بالاترین درجات عزت و افتخار نائل گشت. هر یک از شهدا در هر عرصه خط مشئ و راه سلوکی به یادگار گذارده‌اند و سایرین را به مسیر نورانی خود دعوت کرده‌اند، لذا با الگو پذیری از ایشان می‌توان به درجات والا نائل گشت. از میان خیل شهدای مکتب ساز در حوزه حکمرانی، می‌توان به شهید والامقام شهید سید ابراهیم رئیسی اشاره کرد که در مجال دوران خود، تا حد توان به خدمت رسانی به مردم همت گماشت. مسئله پژوهش، بررسی و نقش حکمرانی در دو مقوله تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی است. اهمیت پژوهش تبیین عناصر موفقیت آمیز و پرکاربرد در دوران مسؤلیت شهید و ارائه الگو از آن است. هدف از پژوهش تبیین حکمرانی شهید در دو حوزه تعلیم و تربیت است. یافته‌های پژوهش بیانگر آنند که شهید رئیسی در حوزه حکمرانی تعلیمی از ویژگی‌هایی چون؛ انتقاد پذیری، بهره گیری از خرد جمعی، تکلیف گرایی، اعتماد به نسل سوم و ولایت پذیری برخورد بوده و در عرصه تربیت نیز به توسعه خصلت‌هایی نظیر: تلاش حداکثری، عمل‌گرایی، مردم دوستی، صعه صدر، ساده زیستی، اشتهار داشته‌اند. نتیجه آنکه با توجه به این ویژگی‌های بارز در سلوک شهید جمهمور می‌توان از آن الگویی برای سایر ارکان مسؤلیتی نظام ترسیم کرده و با مقید سازی آن به ضمانت‌های اجرایی و عملی به توسعه این سبک از حکمرانی همت گماشت.
کلیدواژه ها
شهید رئیسی، مکتب، حکمرانی، تعلیم، تربیت.
وضعیت: پذیرفته شده