حکمرانی تربیتی در منظومه فکری و عملکردی شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی
کد مقاله : 1397-ICR-FULL
نویسندگان
سید محمد حسینی هدک *، صادق رضاپور حسین آبادی
حوزوی
چکیده مقاله
مقاله حاضر با هدف واکاوی منظومه فکری و اجرایی شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، به تبیین شاخصه‌های حکمرانی تربیتی در دوران مسئولیت ایشان می‌پردازد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و به شیوه کتابخانه‌ای انجام شده و داده‌ها از طریق بررسی اسناد رسمی، سخنرانی‌ها، سیاست‌های اجرایی دولت سیزدهم و گزارش‌های عملکردی گردآوری شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که حکمرانی تربیتی در مکتب شهید رئیسی بر مجموعه‌ای از مؤلفه‌های کلیدی همچون تقدم تهذیب بر تعلیم، عدالت آموزشی، مردمی‌سازی نظام تعلیم و تربیت، هویت‌محوری، شایسته‌سالاری مدیریتی، تحول‌گرایی ساختاری، و توجه به منزلت معلمان استوار است. هر یک از این شاخصه‌ها با نمونه‌های عینی مانند مخالفت با سند ۲۰۳۰، اجرای رتبه‌بندی معلمان، گسترش مشارکت مردمی، تقویت آموزش مجازی و بازمهندسی ساختار آموزش‌وپرورش تبلور یافته‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مکتب فکری شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، مدلی تلفیقی از رویکرد تمدنی، مردمی و عدالت‌محور ارائه می‌دهد که ظرفیت الگوسازی برای آینده حکمرانی تربیتی در جمهوری اسلامی ایران را داراست.
کلیدواژه ها
حکمرانی تربیتی، تعلیم و تربیت اسلامی، عدالت آموزشی، سند تحول بنیادین، شهید رئیسی
وضعیت: پذیرفته شده