حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی: بررسی نقش و جایگاه عدالت آموزشی در تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر شهید رئیسی
کد مقاله : 1292-ICR-FULL
نویسندگان
محمد میر1، محمدرضا خداشناس نویدهی *2، عرفان پورمحمد آراللو2
1استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران
2دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
چکیده
امروزه پیشرفت سریع فناوری و ظهور نیازهای نوین اجتماعی همراه با تغییرات عمیق و چشمگیر فرهنگی، زمینه ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور را بیش از پیش فراهم نموده و پیوسته توجه اندیشمندان، پژوهشگران و سیاست‌گذاران نظام جمهوری اسلامی ایران را به خود جلب کرده است؛ که در این میان، اندیشه‌های شهید سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر عدالت‌محوری به عنوان یک اصل اساسی در تحول بنیادین نظام آموزشی قابل بررسی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش توصیفی تفسیری و استفاده از اسناد و منابع معتبر موجود اعم از آثار، سیاست‏گذاری‏ها، سخنرانی‌ها و سایر متون مرتبط، به بررسی حکمرانی تعلیم وتربیت در مکتب شهید رئیسی با تبیین نقش و جایگاه عدالت آموزشی در تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر ایشان پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نگاه شهید رئیسی به حکمرانی عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور، مبتنی بر توانمندی‏های موجود در کنار توجه به چالش‏های پیش‏رو بوده و قابلیت آن را داشته تا در تحول بنیادین آموزش و پرورش موثر واقع شود. دیدگاه وی با تأکید بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و اصول اساسی نظیر عدالت‏محوری در محیط‌های آموزشی بنا شده و سیاست‌هایی را برای کاهش نابرابری‌های آموزشی نظیر حمایت از تمرکززدایی، توجه ویژه به مناطق محروم، مشارکت مردمی و اقتصاد مقاومتی ارائه داده است.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، حکمرانی، مکتب شهید رئیسی.
وضعیت: پذیرفته شده