رویکردها و اهداف حکمرانی تعلیم و تربیت از منظر شهید رئیسی: تحلیل محتوای کیفی
کد مقاله : 1278-ICR-FULL
نویسندگان
زهرا عظیمی *1، پروین صمدی2
1دانشگاه الزهرا
2عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی رویکردها و اهداف حکمرانی تعلیم و تربیت در نگاه شهید دکتر سید‌ابراهیم رئیسی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی می‌پردازد. هدف اصلی مطالعه، شناسایی و تحلیل ابعاد کلیدی نظام حکمرانی آموزشی این نگاه است که بر مبنای تلفیق ارزش‌های دینی، اخلاقی و نوآوری‌های معاصر در پاسخ به چالش‌های جهانی‌شدن و تغییرات فناوری می‌باشد. در این پژوهش، با جمع‌آوری و بررسی اسناد، سخنرانی‌ها و سیاست‌های اجرایی دوران مسئولیت‌های شهید رئیسی، از روش‌های تحلیل تماتیک و مقایسه‌ای برای استخراج هشت تم اصلی استفاده گردید. این تم‌ها شامل: اراده و خودسازی، رشد فکری و توسعه علمی، اخلاق و ارزش‌های اسلامی، حکمرانی و رهبری اخلاقی، تطبیق با چالش‌های معاصر، تقویت هویت و همبستگی اجتماعی، تعلیم و تربیت به عنوان وسیله اصلاح اجتماعی و تأثیر فرایند تربیتی بر توسعه فردی می‌باشد. یافته‌های حاصل نشان می‌دهد که نگاه شهید رئیسی با تأکید بر تلفیق آموزه‌های سنتی دینی با نیازهای معاصر، الگویی نوین در حکمرانی نظام‌های آموزشی ارائه می‌دهد. این مدل نه تنها به انتقال معارف دینی محدود نمی‌شود، بلکه تلاش می‌کند تا با تقویت اراده فردی، رشد فکری و اصلاحات اجتماعی، نقش مؤثری در شکل‌دهی به هویت فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران ایفا کند. از سوی دیگر، تحلیل‌های انجام شده هم‌راستا با پژوهش‌های پیشین در حوزه تربیت دینی در ایران است و نقاط قوت و ضعف چارچوب‌های موجود را آشکار می‌سازد. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که سیاستگذاران و مسئولان نظام آموزشی با استفاده از این یافته‌ها، چارچوب‌های کاربردی و راهکارهای نوآورانه‌ای جهت بهبود و توسعه نظام تعلیم و تربیت تدوین نمایند.
کلیدواژه ها
حکمرانی تعلیم و تربیت، آموزش اسلامی، نگاه شهید رئیسی، رهبری اخلاقی، همبستگی اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده