الگوی حکمرانی آموزش و پرورش در تراز شهید رییسی |
کد مقاله : 1188-ICR-FULL |
نویسندگان |
کسری کرموندی *1، ابوالفضل سلمانی گواری2 1معلم 2استادیار دانشگاه |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی پیشرفت پایدار در هر جامعهای به شمار میآید که نقشی محوری در تحقق اهداف کلان کشورها ایفا میکند، دولتها با تدوین خطمشیها و راهکارهای کلان آموزشی، اثرگذاری مستقیمی بر سطح کیفی و بهرهوری نظام تعلیم و تربیت دارند، همانگونه که بررسی فرآیند توسعه در کشورهای پیشرفته نیز نشان میدهد، یکی از عوامل بنیادین رشد آنها، بهرهمندی از ساختارهای آموزشی توانمندی است که تحت تأثیر مدل حکمرانی دولتها شکل گرفتهاند، در جمهوری اسلامی ایران، شهید سید ابراهیم رئیسی، بهعنوان هشتمین رئیسجمهور، با هدف پرورش نسلی آینده ساز، متعهد، مؤمن و انقلابی، توجه ویژهای به نظام تعلیم و تربیت، بهویژه آموزش و پرورش داشته و تصمیمات و ابتکارات مهمی در راستای ارتقای این عرصه اتخاذ کرده است، مسئله اصلی ما در این پژوهش آن است که نگرش حکمرانی شهید رئیسی در نظام تعلیم و تربیت کشور، بهویژه در حوزه آموزش و پرورش، چگونه بوده است؟ این تحقیق با رویکرد توصیفی-تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانهای و اسنادی، به واکاوی دیدگاه و سبک مدیریتی شهید سید ابراهیم رئیسی در این حوزه میپردازد؛یافتهها نشان میدهد که برنامهها و راهبردهای ارائهشده از سوی ایشان، نقش بسزایی در ارتقای ساختار آموزشی کشور داشته است و همچنین، سیاستهای وی در عرصه مدیریت آموزشی موجب بهبود وضعیت این بنیان اساسی در دوران ریاستجمهوری ایشان شده است |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، شهید رییسی، الگوی حکمرانی. |
وضعیت: پذیرفته شده |