حکمرانی مؤثر در تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی
کد مقاله : 1171-ICR-FULL
نویسندگان
محمدموسی خورشیدی *1، هادی انصاری2
1استادیار پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی فراجا
2دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی مرزبانی استان بوشهر
چکیده مقاله
حکمرانی مؤثر در تعلیم و تربیت، زیربنای توسعه پایدار و پیشرفت جوامع است. این پژوهش به بررسی ابعاد حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید آیت‌الله رئیسی می‌پردازد و تلاش دارد الگوی نوینی از انتقال ارزش‌ها و مدیریت آموزشی را بر مبنای اندیشه‌های مدیریتی، فقاهتی و رویکرد مردمی ایشان استخراج کند. هدف اصلی مطالعه، شناسایی مولفه‌های اساسی حکمرانی مبتنی بر تجربیات عملی و فلسفه رهبری شهید رئیسی، از جمله تأکید بر عدالت آموزشی، اخلاق‌مداری و مشارکت مردمی، و ارزیابی تأثیر این مدل در بهبود ساختارهای آموزشی و پرورشی است. رویکرد تحقیق کیفی بوده و با بهره‌گیری از تحلیل محتوایی اسناد رسمی، متون علمی و گزارش‌های میدانی، سعی در تبیین چارچوب نظری و کاربردی این مدل حکمرانی داشته است. یافته‌ها نشان داد که رویکرد حکمرانی در این مکتب، با تأکید بر ارزش‌های دینی، اخلاقی و ملی، و همچنین با تکیه بر مشارکت مردمی و ایجاد ساختارهای مدیریتی پویا، موجب تقویت حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی و بهبود عملکرد نهادهای آموزشی می‌شود. نتیجه‌گیری پژوهش حاکی از آن است که انتقال این الگو به نسل جوان در گام دوم انقلاب، می‌تواند به عنوان موتور محرکه‌ای در تحقق اهداف جامع انقلاب اسلامی و تدوین سیاست‌های آموزشی نوین در سطح ملی و بین‌المللی عمل کند.
کلیدواژه ها
حکمرانی، تعلیم و تربیت، شهید رئیسی
وضعیت: پذیرفته شده