تحولگرایی در حکمرانی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با تاکید بر مکتب شهید رییسی |
کد مقاله : 1161-ICR-FULL |
نویسندگان |
نیما مقاتلی *1، مسعود حراقی2، خدیجه مجیدی3 1هیئت علمی 2کارمند 3آموزگار |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف؛ مدیریت دانش شیوهای جدید برای اداره سازمان و تسهیم منابع فکری و علمی آن است، در واقع، مدیریت دانش فرایندیست که به سازمانها کمک میکند با نیرویی اندک، قدرتی عظیم بسازند. اجرای مدیریت دانش در دانشگاه مستلزم فراهم نمودن پیشزمینههایی است که در این پژوهش از میان عوامل مختلف سازمانی، عامل فرهنگ مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی عوامل اساسی موجود در تحولحکمرانی فرهنگ سازمانی است که نقش مهمی را در موفقیت فرآیند مدیریت دانش از نگاه مکتب شهید رییسی ایفا میکنند، پرداخته است. روش پژوهش این مقاله از نظر هدف، «کاربردی» و از نقطه نظر اجرا، «توصیفی- پیمایشی» است. در این پژوهش 215 نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس، که حداقل یک نیمسال در دانشگاه مذکور مشغول به تحصیل بودهاند، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای است و برای انتخاب نمونه از فرمول کوکوران استفاده شده و شیوه نمونهگیری به صورت «طبقهای تصادفی» بوده است. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد؛ در مدیریت دانش مکتب شهید رییسی مدیریت ایستا به مدیریت پویا و پرتحرک که با استفاده از ظرفیتهای قانونی و تفویض اختیار به مدیران محلی و تمرکززدایی تقویت و تبیین یافته است بین مدیریت دانش و تمام اجزای فرهنگ سازمانی رابطه مثبت وجود دارد و در میان تمام اجزای فرهنگ سازمانی که مورد مطالعه قرار گرفت، مشارکت دارای بیشترین تاثیر (95/0) بر استقرار مدیریت دانش تاکید دارد. |
کلیدواژه ها |
تحولگرایی حکمرانی، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، مکتب شهید رییسی |
وضعیت: پذیرفته شده |