حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی |
کد مقاله : 1153-ICR-FULL |
نویسندگان |
حسین شعبانی * پلیس |
چکیده مقاله |
دکتر حسین شعبانی« استادیار. دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه.فراجا.تهران» چکیده: تعلیم و تربیت؛ عبارت است از فراهم آوردن زمینه ها و عوامل به فعلیت رساندن یا شکوفا ساختن شخص در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدف های مطلوب می باشد. یکی از افرادی که توجه به تعلیم و تربیت از مهم ترین ارکان مکتب ایشان بوده، شهید جمهور محترم، آیت الله رئیسی است. ایشان با نگاه عمیقی که به مفاهیم کلیدی انقلاب اسلامی داشتند، این موضوع مهم در تحقق برنامه های انقلاب در راستای گسترش عدالت آموزشی و توسعه آن پرداختند. ایشان معتقد بودند که آموزش و پرورش« اولیت است نه اولویت». رئیس جمهور شهید؛ همیشه به ایران قوی اعتقاد داشت و در پرتو تعلیم و تربیت پایدار و استوار طراحی کرده بود. به همین دلیل قبل از ریاست جمهوری نیز به جایگاه آموزش و پرورش و تربیت علمی ، اعتقادی راسخ داشت. هدف از پژوهش حاضر شناسایی اقدامات شهید رئیسی در این عرصه می باشد. روش: جمع آوری اطلاعات و مطالعات کتابخانه ای. نتیجه گیری: از نتایج پژوش، مشخص می شود. که مکتب شهید در عرصه تعلیم و تربیت همان مکتب شهید بهشتی، امام راحل و امام حسین« علیه السلام» است که در دوران ریاست جمهوری خود، اقدامات شایسته و تأثیرگذاری انجام داده اند که عبارت است از؛ طرح شهید محمودوند، کودکان بازمانده از تحصیل، آموزش والدین، تجهیز کتابخانه، سامانه نماد و همیار مشاور، مدارس عشایری، برنامه درسی، جذب بازماندگان از تحصیل، ایده های دانش بنیان، کنشگری تربیتی، تدوین شاخص ارزیابی و.... بوده است. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، شهید جمهور، مکتب، انقلاب اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |