حکمرانی علم و فناوری در مکتب شهید رئیسی؛ از تحقق عدالت آموزشی تا افقهای شکوفایی دانشبنیان |
کد مقاله : 1036-ICR-FULL |
نویسندگان |
سیده مهری جوادی *1، حسن فارسی2 1عضو هئیت علمی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی 2عضو هئیت علمی دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی |
چکیده مقاله |
مکتب فکری رئیسجمهور شهید ابراهیم رئیسی در حوزه حکمرانی علم و فناوری، به عنوان الگویی نوین، بر پیوند عدالت آموزشی و توانمندیهای دانشبنیان تأکید داشته است. این رویکرد با هدف ایجاد تعادلی پایدار بین توسعه علمی و فناوری و فراهم آوردن فرصتهای برابر آموزشی، بهدنبال پیشبرد علمی و اقتصادی پایدار در کشور بوده است. تحقیق حاضر، ابعاد مختلف این حکمرانی را تحلیل کرده و چالشها و راهکارهای تحقق آن را بررسی نموده است. مسئله اصلی پژوهش بر این بوده که چگونه سیاستهای علمی و فناوری میتوانند بهگونهای طراحی شوند که ضمن برقراری عدالت آموزشی در جامعه، رشد و شکوفایی بخشهای دانشبنیان را نیز تضمین کنند. روش تحقیق این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و دادهها از منابع معتبر کتابخانهای، مقالات علمی و اسناد رسمی گردآوری شدهاند. در این تحقیق، تاریخچه و وضعیت کنونی علم و فناوری در ایران و نقش سیاستهای حکومتی در ارتقای این حوزهها مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که حکمرانی بر مبنای عدالت و نوآوری، میتواند بهطور مؤثری شکافهای آموزشی را کاهش دهد و زمینههای لازم برای رشد نوآوریهای علمی و فناوری را در اقتصاد کشور فراهم آورد. با این حال، چالشهایی مانند کمبود منابع مالی، ناهماهنگی در سیاستگذاریها و بهرهبرداری ناکافی از ظرفیتهای داخلی، موانعی پیشروی این مسیر بودهاند. این پژوهش بر لزوم تدوین برنامههای هماهنگ و عملیاتی تأکید دارد. |
کلیدواژه ها |
حکمرانی علم و فناوری، مکتب شهید رئیسی، عدالت آموزشی، شکوفایی دانشبنیان، نوآوری علمی |
وضعیت: پذیرفته شده |