حکمرانی مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی با تأکید بر نقش مردم در حکومت از منظر امامین انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1663-ICR-FULL |
نویسندگان |
سید سعید حسینی رامشه * دبیر آ.پ، دکتری مدرسی معارف اسلامی و دانشجوی دکتری حکمرانی تربیتی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی حکمرانی مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت بر اساس مکتب شهید رئیسی و با تأکید بر نقش مردم از منظر امامین انقلاب اسلامی انجام شده است. مطالعه حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که چگونه میتوان باالهام از سخنرانیهای شهید رئیسی، مدلی جامع برای مشارکت مردمی در حکمرانی آموزشی طراحی کرد. روش کار: این تحقیق باروش کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. دادههای پژوهش شامل سه سخنرانی کلیدی شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت است که با استفاده از روش تحلیل محتوای جهتدار مورد بررسی قرار گرفتهاند. همچنین برای تکمیل تحلیلها، از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوی حکمرانی مشارکتی شهید رئیسی بر سه محور اساسی استوار است: 1. اعتمادسازی به عنوان سرمایه اجتماعی (با تأکید بر نقش مدیریت تربیتی؛ مردمیسازی به مثابه راهبرد محوری (با مؤلفههایی چون مشارکت خیرین، گروههای جهادی و خانوادهها؛ 3. عدالت فطری به عنوان مبنا (با شاخصههایی چون دسترسی عادلانه و احساس عدالت. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان میدهد که مکتب شهید رئیسی با ارائه «الگوی سهبعدی حکمرانی مشارکتی تربیتی»، گسستی اساسی از پارادایمهای رایج دولتیسازی و خصوصیسازی ایجاد میکند. این الگو که ریشه در سیره علوی و اندیشههای امامین انقلاب دارد، میتواند به عنوان چارچوبی بومی برای تحول نظام تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای این پژوهش میتواند مبنای نظری مناسبی برای سیاستگذاریهای آموزشی در راستای مردمیسازی و عدالتمحوری باشد. |
کلیدواژه ها |
حکمرانی مشارکتی، مردم، شهید رئیسی، امام خمینی، رهبر انقلاب، تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده |