بازطراحی نظام تعلیم و تربیت بر پایه نظام حکمت بنیان: تحلیل الگوی حکمرانی شهید رییسی در پرورش «انسان حکیم»
کد مقاله : 1640-ICR-FULL
نویسندگان
زهرا جامه بزرگ *1، عبدالحسین خسرو پناه2
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
2استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس درس خارج فقه نظام اجتماعی
چکیده مقاله
با وجود رشد30 امتیازیIQ، بحران های پیچیده جهانی ناشی از غفلت در پرورش شایستگی های چندبعدی انسان است. این تحقیق با محوریت حکمت« انسان حکیم »را به عنوان انسان مطلوب تربیتی حکمرانی شهید رییسی معرفی می کند. انسان حکیم با تفکر حکیمانه سعی در تحقق شایستگی تعادل، تعامل برای روشنگری و تعالی الهام بخش در ادب نفس، جمعی و کهن دارد. روش تحقیق چند روشی،ابتدا مرور نظام مند اسناد، سپس تحلیل محتوای استقرایی و در نهایت روش گرندد تئوری برای ارایه الگو استفاده شد. یافته ها نشان داد مولفه های شایستگی تعادل در حکمرانی شامل: باز طراحی تعادل ساختاری، اخلاقی و معرفتی در نظام تعلیم و تربیت، مولفه های تعامل برای روشنگری: طراحی بسترهای تعاملی روشنگرانه با «گویش حکیمانه»، تعامل فراقوه ای برای حل مسایل و همچنین تعالی الهام بخش : گسترش و اهتمام به عدالت تربیتی، ارزش بخشی حکیمانه به نظام تعلیم و تربیت با تامل، هم افزایی و تعاون در انتخاب ارزش های کهن و پایدار انسانی با نگاه توحیدی ولایت مدارانه و الهام بخشی با نگارش حکیمانه و اشاعه روحیه مهربانی، سپاسگزاری و تعهد است.بنابراین الگوی حکمرانی شهید رییسی در نظام تعلیم و تربیت با محوریت «حکمت» و سه رکن اصلی تعادل ساختاری-اخلاقی-معرفتی (بازطراحی نظام تربیتی مبتنی بر توازن) ، تعامل روشنگرانه (باگویش حکیمانه، مشارکت فراقوه ای و حل مسئله ی جمعی)و تعالی الهام بخش (با نگارش حکیمانه ،عدالت تربیتی، هویت بخشی توحیدی و ارزش بخشی اخلاقی)و تلفیق خردورزی، همکاری نهادی و مبانی ارزشی، به پرورش «انسان حکیم» به عنوان محور تحول متوازن و پایدار می پردازد.
کلیدواژه ها
حکمت، فراعقلانیت، انسان حکیم، شهید رییسی، عدالت تربیتی، استبداد شایستگی، تعلیم و تربیت چندبعدی.
وضعیت: پذیرفته شده