نقش مهارت درتعلیم وتربیت درتحقق حکمرانی شهیدرئیسی
کد مقاله : 1635-ICR-FULL
نویسندگان
نیره عباسی *1، سارا اروجلو2، محمد غلامی3، سمیرا رفیعی4
1مدرس دانشگاه اطهراراک
2دانشجو
3کارمند
4معلم پایه ابتدائی مدرسه وزیری
چکیده مقاله
حکمرانی تعلیم و تربیت شهیدرییسی، ساحتی از حکمرانی است که به مأموریت خلق سرمایۀ انسانی متخصص و متعهد، به مثابه کلیدی‌ترین سرمایۀ عرصۀ ملی می‌پردازد. مدرسه به عنوان یکی از ارکان مهم در حکمرانی تعلیم و تربیت شهیدرییسی، جایگاه ویژه‌ای در تحقق این مأموریت دارد. همچنین ماموریت گرایی دینی چون عاقبت نگری و دوراندیشی ، مشارطه و عزم، نظم ، ترسیم ماموریت و سپردن وظیفه ، هدفداری ،کارایی و اثربخشی و توجه به اثرات عمل و انتخاب بهترین عمل است . حکمرانی مکتب شهیدر ئیسی با استقرار توحید، تقوا، اخلاق و تقویت بنیه دفاعی علمی و غیر علمی باعث بروز توانایی ها و استعدادهای بومی این سرزمین گردید و زمینه و زیرساخت های لازم را برای تربیت نسل دینی در جامعه فراهم نمود. همچنین توجه به ماموریت گرایی دینی ، برنامه ریزی لازم را جهت تحقق حکمرانی اسلامی و به تبع آن تربیت دینی محقق ساخت.
حکمرانی مکتب شهید رئیسی به عنوان یک الگوی مدیریتی و اجتماعی، نقش اساسی در شکل گیری نظام های اجتماعی و فرهنگی در جوامع مذهبی ایفا نمود. محتوای آموزشی و روش های تدریس در این نظام ها معمولا با اصول دینی همخوانی دارد و به تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی کمک می کند. از طرفی، نظام تعلیم و تربیت می تواند بر حکمرانی دینی تاثیر بگذارد و نسلی آگاه و متعهد به اصول دینی تربیت کند. هدف نهایی مکتب شهیدرئیسی، تحقق یک جامعه متعهد به ارزش های دینی و انسانی و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی و فرهنگی است.
کلیدواژه ها
حکمرانی تعلیم و تربیت ،ماموریت گرایی تعلیم و تربیت،نظارت و ارزیابی, نظام کارآمد،مدرسه مهارت محور
وضعیت: پذیرفته شده