آموزش و پرورش و حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی
کد مقاله : 1631-ICR-FULL
نویسندگان
زینب شیخی یگانه *1، سجاد احمدی2
1آموزش و پرورش استان تهران، منطقه 4 تهران، مدرسه هدایت دخترانه
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، تولید و عملیات و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی اصول و سیاست‌های حکمرانی تعلیم و تربیت در مکتب شهید رئیسی می‌پردازد. با تأکید بر تربیت ناب اسلامی و اجرای سند تحول بنیادین، این مکتب نقش کلیدی در تحول نظام آموزشی ایران ایفا کرده است.
. فلسفه تعلیم و تربیت در مکتب رئیسی
• تأکید بر بازگشت به اصول انقلاب اسلامی.
• نقش معلم به‌عنوان محور اصلی تحول.
• اهمیت تربیت انسان‌های متعهد و متخصص.
۲. سیاست‌گذاری و حکمرانی در آموزش و پرورش
• اجرای سند تحول بنیادین و تدوین نقشه راه تا سال ۱۴۱۲.
• اولویت‌بندی مسائل آموزشی و تربیتی در سطح ملی.
• تأکید بر تقویت مدارس دولتی و مناطق محروم.
۳. اقدامات عملی و دستاوردها
• اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و ارتقای جایگاه آنان.
• تمرکز بر تحول بنیادین در مناطق محروم.
• تقویت جایگاه معلم و تأسیس دانشگاه فرهنگیان.
نتیجه‌گیری
• تأثیرات مکتب رئیسی بر نظام تعلیم و تربیت کشور.
• اهمیت ادامه مسیر تحول بنیادین در آموزش و پرورش.
• پیشنهاداتی برای آینده: تقویت زیرساخت‌ها، حمایت از معلمان و گسترش عدالت آموزشی.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، حکمرانی تعلیم و تربیت، مکتب شهید رئیسی
وضعیت: پذیرفته شده