بررسی جایگاه و نقش تربیت معلم در گفتمان مکتب شهید رئیسی
کد مقاله : 1581-ICR-FULL
نویسندگان
نسترن حسنی *1، آیدا مولائی بلیلی2، سید جلال موسوی خطیر3
1آموزگار آموزش و‌پرورش
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر
3هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
چکیده مقاله
نقش معلم و تربیت معلم، به‌عنوان یکی از ارکان اساسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، هدف اصلی تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص در نظام آموزشی کشور را دنبال می‌کند. در این راستا، توجه ویژه به جایگاه معلم و فرآیند تربیت معلم در دوران حکمرانی شهید رئیسی، بازتابی از رویکرد نظام‌مند ایشان به توسعه منابع انسانی در آموزش‌وپرورش بود.
این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیلی-توصیفی و با استناد به اسناد معتبر، به بررسی ابعاد نظری و عملی مکتب تربیتی شهید رئیسی در حوزه تربیت معلم پرداخته است. یافته‌های تحقیق بر سه اصل بنیادین در اندیشه ایشان تأکید دارد: شکل‌گیری هویت علمی-تربیتی یکپارچه در معلمان، ارتقای جایگاه راهبردی و اجتماعی حرفه معلمی، و توجه همزمان به نیازهای معنوی و مادی فرهنگیان.
در عرصه اجرایی، این دیدگاه در قالب اقداماتی مانند استقرار نظام نوین رتبه‌بندی معلمان بر مبنای شایستگی‌های حرفه‌ای، اصلاحات ساختاری در شیوه‌های جذب و بهینه‌سازی برنامه‌های تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تجلی یافت. این الگو، چارچوبی نوین برای تلفیق ارزش‌های اصیل اسلامی با ضرورت‌های تحول در نظام تربیت معلم ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
معلم،نقش آفرینی،نظام تعلیم و تربیت،مکتب شهید رییسی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده