بررسی جایگاه و نقش تربیت معلم در گفتمان مکتب شهید رئیسی |
کد مقاله : 1581-ICR-FULL |
نویسندگان |
نسترن حسنی *1، آیدا مولائی بلیلی2، سید جلال موسوی خطیر3 1آموزگار آموزش وپرورش 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر 3هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی |
چکیده مقاله |
نقش معلم و تربیت معلم، بهعنوان یکی از ارکان اساسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، هدف اصلی تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص در نظام آموزشی کشور را دنبال میکند. در این راستا، توجه ویژه به جایگاه معلم و فرآیند تربیت معلم در دوران حکمرانی شهید رئیسی، بازتابی از رویکرد نظاممند ایشان به توسعه منابع انسانی در آموزشوپرورش بود. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیلی-توصیفی و با استناد به اسناد معتبر، به بررسی ابعاد نظری و عملی مکتب تربیتی شهید رئیسی در حوزه تربیت معلم پرداخته است. یافتههای تحقیق بر سه اصل بنیادین در اندیشه ایشان تأکید دارد: شکلگیری هویت علمی-تربیتی یکپارچه در معلمان، ارتقای جایگاه راهبردی و اجتماعی حرفه معلمی، و توجه همزمان به نیازهای معنوی و مادی فرهنگیان. در عرصه اجرایی، این دیدگاه در قالب اقداماتی مانند استقرار نظام نوین رتبهبندی معلمان بر مبنای شایستگیهای حرفهای، اصلاحات ساختاری در شیوههای جذب و بهینهسازی برنامههای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تجلی یافت. این الگو، چارچوبی نوین برای تلفیق ارزشهای اصیل اسلامی با ضرورتهای تحول در نظام تربیت معلم ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
معلم،نقش آفرینی،نظام تعلیم و تربیت،مکتب شهید رییسی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده |