اثربخشی بسته آموزشی تربیت فطرتمحور بر خودتعیینگری دانشآموزان متوسطه اول در راستای حکمرانی عدالتمحور آموزشی در منظومه فکری شهید آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی |
کد مقاله : 1536-ICR-FULL |
نویسندگان |
محسن سعیدی نژاد *1، معصومه السادات ابطحی2، معصومه صمدی3، سعید بهشتی4 1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 3دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران 4استاد تمام گروه فلسفه تعلیم و تربیت، علامه طباطبایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی تربیت اسلامی مبتنی بر تربیت فطرتمحور بر خودتعیینگری دانشآموزان دوره متوسطه اول در یکی از مدارس شهر تهران انجام شده است. بسته آموزشی مذکور بر مبنای مؤلفههای تربیت فطرتمحور شامل تقویت خودآگاهی، پرورش مسئولیتپذیری، و تعمیق ارتباط انسان با فطرت الهی طراحی شده و طی پنج جلسه آموزشی با روشهای فعال و مشارکتی اجرا گردید. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه هشتم بود که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد خودتعیینگری بود که قبل و بعد از اجرای بسته به هر دو گروه ارائه شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات خودتعیینگری در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و اجرای بسته آموزشی موجب افزایش معنادار خودتعیینگری در گروه آزمایش شده است. یافتهها نشان میدهد که تربیت فطرتمحور، با تکیه بر ظرفیتهای درونی و الهی انسان، میتواند بستری برای تحقق حکمرانی عدالتمحور در تعلیم و تربیت فراهم آورد؛ الگویی که در منظومه فکری شهید آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی بهعنوان بنیانی برای رشد متوازن نسل آینده مورد تأکید قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
بسته آموزشی تربیت فطرتمحور، خودتعیینگری، تربیت اسلامی، حکمرانی عدالتمحور، شهید آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی |
وضعیت: پذیرفته شده |