عدالت فرهنگی در مکتب شهید رئیسی: تحلیل نظری و برنامه‌های عملی در کاهش نابرابری‌های فرهنگی در مناطق محروم
کد مقاله : 1517-ICR-FULL
نویسندگان
مونس سیاح1، گلناز شجاعتی *2
1رییس مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف
2دانشگاه صنعتی مالک اشتر گروه مدیریت و مهندسی صنایع
چکیده مقاله
. این مقاله با هدف تحلیل ابعاد نظری و عملی عدالت فرهنگی در اندیشه و عملکرد اجرایی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، نگاشته شده است. پژوهش با رویکرد کیفی و بهره‌گیری از روش تحلیل اسنادی به بررسی شاخص‌های عدالت فرهنگی در ادبیات نظری و اقدامات میدانی دولت سیزدهم در مناطق محروم کشور می‌پردازد. داده‌ها از طریق اسناد رسمی، گزارش‌های نهادی و منابع علمی گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون کدگذاری و دسته‌بندی شده‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم، با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، گسترش آموزش‌های رایگان، حمایت از تولیدات بومی و تقویت مشارکت نهادهای مردمی، در مسیر تحقق عدالت فرهنگی حرکت کرده‌اند. همچنین، ایجاد قرارگاه عدالت فرهنگی، اجرای طرح‌هایی همچون توزیع عادلانه کتاب و توجه به رسانه‌های محلی، از جلوه‌های نوآورانه این رویکرد به‌شمار می‌رود.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که مکتب فرهنگی شهید رئیسی، با تکیه بر ارزش‌های اسلامی، الگوی عدالت‌محوری و مشارکت اجتماعی، ظرفیت تبدیل‌شدن به مدلی راهبردی برای آینده سیاست‌گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را دارد.
کلیدواژه ها
عدالت فرهنگی، مناطق محروم، شهید رئیسی، نابرابری فرهنگی، سیاست فرهنگی اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده