واکاوی عدالت آموزشی در مکتب آیت‌الله رئیسی (ره) (مبانی نظری، چالش‌ها و راهکارها)
کد مقاله : 1449-ICR-FULL
نویسندگان
مهدی رحیمی *1، سید علی حسینی2، سید عباس موسوی3
1مدرسه عالی فقاهت (آستان قدس رضوی)
2جامعه المصطفی العالمیة (ص)
3جامعة المصطفی العالمیة (ص)
چکیده مقاله
«عدالت آموزشی» به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار در جوامع، محور توجه بسیاری از نظام‌های آموزشی در سراسر جهان قرار گرفته است. عدالت آموزشی در جمهوری اسلامی ایران ابتدا در اصول قانون اساسی به ویژه در اصل سوم و سی‌ام مورد تأکید قرار گرفت. پس از انقلاب فرهنگی، این مفهوم در اسناد بالادستی نظام آموزشی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تجلی یافت. تحلیل نظرگاه آیت‌اللّه رئیسی در باب عدالت آموزشی و مقایسه آن با نظریه‌های فارل (Farrell) در این حوزه، زمینه درک عمیق‌تری از مفهوم و چارچوب نظری عدالت آموزشی فراهم می‌سازد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی ضمن واکاوی مبانی نظری عدالت آموزشی، چالش‌های موجود در نظام آموزشی کشور را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای عملی برای تحقق عدالت آموزشی را از منظر آیت‌اللّه رئیسی تبیین می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که توانمندسازی معلمان، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان، اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی و تقویت نظام مهارت‌آموزی، از جمله محوری‌ترین سازوکارهای تحقق عدالت آموزشی در مکتب تربیتی آیت‌اللّه رئیسی به شمار می‌آید. ضرورت تغییر نگرش به آموزش و پرورش از رویکرد هزینه‌ای به سرمایه‌گذاری و اولویت‌بخشی به نظام آموزشی در برنامه‌های کلان کشور، از دیگر یافته‌های قابل توجه این پژوهش است.
کلیدواژه ها
برنامه‌ریزی آموزشی، سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش، مکتب تربیتی، آیت‌اللّه رئیسی.
وضعیت: پذیرفته شده