تبیین منظومه اعتقادی و عملی شهید رئیسی در راستای تحقق حکمرانی حکمت بنیان تعلیم و تربیت در کشور
کد مقاله : 1358-ICR-FULL (R1)
نویسندگان
امید امراله *1، عبدالحسین خسروپناه دزفولی2، سید جلال موسوی خطیر3
1عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
2دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
3عضو هیات علمی و سرپرست ستاد تعلیم و تربیت
چکیده مقاله
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حکمرانی جمهوری اسلامی در کشور ایران، دغدغه‌مندی و خدمتگزاری از ویژگی‌های سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت کشور بوده و وزاری آموزش و پرورش در این چهار دهه سعی خود را در زمینه پیاده سازی ایده‌های موثر و توانمندی‌های خود مبذول داشته‌اند. با این وجود، پس از بررسی تاریخچه تعلیم و تربیت کشور خلا اصلی، فقدان الگوی حکمرانی حکمی تعلیم و تربیت در کشور شناسایی شده است. از طرفی، جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز، در بیانات خود در سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان بر این امر تاکید نمودند که؛ حکمرانی حکمت بنیان تعلیم و تربیت باید مبتنی بر نظریه‌های فلسفی و علمی و با تدوین الگو‌های مناسب، گام‌های مؤثری در تحقق اهداف واقعی تعلیم و تربیت کشور برداشته و اگر سیاستگذاری حوزه تعلیم و تربیت که رکن حکمرانی این حوزه است، مبتنی بر چهار عقل نظری، عملی، معاش و معاد باشد، آنگاه حکمرانی حکمی در حوزه تعلیم و تربیت محقق خواهد شد. لذا در این پژوهش قصد بر این است که به تبیین منظومه اعتقادی و عملی شهید رئیسی در راستای تحقق حکمرانی حکمت بنیان تعلیم و تربیت در کشور پرداخته شود. روش پژوهش در این مقاله روش گردآوری داده‌ها، سندکاوی و روش پژوهش تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری این پژوهش کلیه اسناد بالادستی مصوب در زمان تصدی ریاست جمهوری، متن سخنان ایشان و مصاحبه با افراد صاحبنظر و بیان خاطرات ایشان از شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت می‌باشد.
کلیدواژه ها
منظومه اعتقادی و عملی، شهید رئیسی، حکمرانی حکمت بنیان، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی