عدالت قرآنی محور حکمرانی دینی در اندیشه شهید رئیسی پاسخی به دشواره حکمرانی دینی در دوره پسامدرن
کد مقاله : 1047-ICR-FULL
نویسندگان
محسن دریابیگی *
هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
چکیده مقاله
عصر پست مدرن یا همان دوره نقد فراروایت ها که با زیر سوال رفتن مبانی هستی شناختی الهیات و نفی مطلق انگاری و استقبال از کثرت گرایی و نسبی انگاری، نگاه عمودی در تعلیم و تربیت سنتی را نفی و ارزشهای فراسویی و مطلق مورد پذیرش دوره های قبل را رد می نماید. در این فضا ارزش های اخلاقی، دیگر مثل گذشته حاصل میراث فرهنگی و دینی واحد نیست؛ بلکه بیشتر بر اساس گفتگو و گزینش است. قضاوت و تصمیم‌گیری بر اساس جهان‌بینی‌های فرهنگی دائماً در حال تغییر است .تغییری که اساساً به‌وسیله خود انسان ساخته می‌شودسوال این است که در این شرایط پیچیده از جهت نظر و عمل چه اصلی را محور حکمرانی تربیت دینی قرار دهیم و از کجا آغاز کنیم تا آرمان های اسلامی محقق گردد و بتواند مورد پذیرش مخاطب امروز قرار گیرد .در این نوشتار برآنیم که مرحوم رئیسی قسط را محور فعالیت تربیت دینی و روح حاکمیت دینی دانسته که مجری آن خود مردم هستند و آغاز این نهضت فراگیر فرهنگی آموزش و پرورش است که علاوه بر تحقق عدالت در نهاد آموزش عدالت دغدغه تمامی افراد این سیستم گردد.در این مقاله با نگاهی به عدالت آموزشی در اندیشه ژان فرانسوا لیوتار متفکر پرآوازه فرانسوی؛ اندیشه شهید رئیسی را پاسخی بر دشواره تحقق ارزشها در این دوران بر اساس آموزه های قرآنی می دانیم .یافته ای دینی که برخی اندیشمندان غیر دینی با آن همسو هستند.روش تحقیق در این نگارش کیفی و مبتنی بر منابع اسنادی است.
کلیدواژه ها
حکمرانی دینی، عدالت قرآنی،شهید رئیسی ،مردمی سازی عدالت،پست مدرنیسم ،
وضعیت: پذیرفته شده مشروط