بازخوانی الگوی حکمرانی فرهنگی و تربیتی شهید رئیسی در پرتو رویکردهای تحولی دولت سیزدهم
03 خرداد 1404

به گفته امید امرالله، دبیر این نشست، پنج مقاله برگزیده با محوریت تحلیل تحولات فرهنگی و تربیتی در دوره حکمرانی شهید آیتالله رئیسی ارائه شد.
وی گفت: اعضای هیئت داوران نشست عبارت بودند از دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم، دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور در دولت سیزدهم، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و دکتر حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مقالات ارائهشده در نشست:
«حکمرانی خانواده و جمعیت در مکتب شهید دکتر رئیسی»
نویسندگان: سید کاظم فروتن، حسین مروتی شریفآبادی، انسیه کتابچی و فاطمه امینی
این مقاله به رویکرد دولت سیزدهم در مواجهه با مسئله جمعیت و خانواده از منظر گفتمان اسلامی و بومی پرداخت و تلاشهای ساختاری برای تقویت نهاد خانواده را بررسی کرد.
«طراحی برنامهریزی راهبردی برای حکمرانی تربیتی مبتنی بر وفاق اجتماعی با تأکید بر اندیشههای شهید رئیسی»
نویسندگان: حمید خسروی، سمیه کرامتی و سید جلال موسوی خطیر
نویسندگان این مقاله با تمرکز بر ضرورت وفاق اجتماعی در حکمرانی تربیتی، مدلی برای سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر رویکرد مشارکتی ارائه دادند.
«بازطراحی نظام تعلیم و تربیت بر پایه نظام حکمتبنیان؛ تحلیلی از الگوی حکمرانی شهید رئیسی در پرورش انسان حکیم»
نویسنده: دکتر زهرا جامبزرگ
این مقاله به مفهوم «انسان حکیم» به عنوان خروجی مطلوب نظام تعلیم و تربیت پرداخت و سیاستهای آموزشی دولت سیزدهم را در این چارچوب تحلیل کرد.
«روایتهای مقاومت و امید؛ تحلیل روایتشناسانه از تلاشهای نجات شرکت هپکو»
نویسنده: سید محمدالحسینی
این پژوهش با رویکرد فرهنگی-اجتماعی به واکاوی یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در احیای صنایع مادر پرداخت و نقش گفتمان امیدآفرینی را در سطح حکمرانی فرهنگی بررسی کرد.
«اشتغالزایی برای بانوان با حفظ کرامت و نقش مادری؛ تحلیل رویکرد دولت سیزدهم در تعادل بین نقشهای خانوادگی و اجتماعی»
نویسنده: اعظم آهنگر سلبونی
در این مقاله، سیاستهای اشتغالزای دولت شهید رئیسی برای بانوان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای تقویت همافزایی نقشهای مادری و اجتماعی زنان پیشنهاد شد.
دکتر امرالله گفت: در پایان این نشست، ضمن جمعبندی دیدگاهها و نقدهای ارائهشده از سوی اعضای هیئت داوران، دکتر امید امرالله با تأکید بر اهمیت الگوگیری از تجربه موفق دولت شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، استمرار این مسیر را لازمه تحول بنیادین در حکمرانی فرهنگی دانست.
وی گفت: اعضای هیئت داوران نشست عبارت بودند از دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم، دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور در دولت سیزدهم، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و دکتر حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مقالات ارائهشده در نشست:
«حکمرانی خانواده و جمعیت در مکتب شهید دکتر رئیسی»
نویسندگان: سید کاظم فروتن، حسین مروتی شریفآبادی، انسیه کتابچی و فاطمه امینی
این مقاله به رویکرد دولت سیزدهم در مواجهه با مسئله جمعیت و خانواده از منظر گفتمان اسلامی و بومی پرداخت و تلاشهای ساختاری برای تقویت نهاد خانواده را بررسی کرد.
«طراحی برنامهریزی راهبردی برای حکمرانی تربیتی مبتنی بر وفاق اجتماعی با تأکید بر اندیشههای شهید رئیسی»
نویسندگان: حمید خسروی، سمیه کرامتی و سید جلال موسوی خطیر
نویسندگان این مقاله با تمرکز بر ضرورت وفاق اجتماعی در حکمرانی تربیتی، مدلی برای سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر رویکرد مشارکتی ارائه دادند.
«بازطراحی نظام تعلیم و تربیت بر پایه نظام حکمتبنیان؛ تحلیلی از الگوی حکمرانی شهید رئیسی در پرورش انسان حکیم»
نویسنده: دکتر زهرا جامبزرگ
این مقاله به مفهوم «انسان حکیم» به عنوان خروجی مطلوب نظام تعلیم و تربیت پرداخت و سیاستهای آموزشی دولت سیزدهم را در این چارچوب تحلیل کرد.
«روایتهای مقاومت و امید؛ تحلیل روایتشناسانه از تلاشهای نجات شرکت هپکو»
نویسنده: سید محمدالحسینی
این پژوهش با رویکرد فرهنگی-اجتماعی به واکاوی یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در احیای صنایع مادر پرداخت و نقش گفتمان امیدآفرینی را در سطح حکمرانی فرهنگی بررسی کرد.
«اشتغالزایی برای بانوان با حفظ کرامت و نقش مادری؛ تحلیل رویکرد دولت سیزدهم در تعادل بین نقشهای خانوادگی و اجتماعی»
نویسنده: اعظم آهنگر سلبونی
در این مقاله، سیاستهای اشتغالزای دولت شهید رئیسی برای بانوان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای تقویت همافزایی نقشهای مادری و اجتماعی زنان پیشنهاد شد.
دکتر امرالله گفت: در پایان این نشست، ضمن جمعبندی دیدگاهها و نقدهای ارائهشده از سوی اعضای هیئت داوران، دکتر امید امرالله با تأکید بر اهمیت الگوگیری از تجربه موفق دولت شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، استمرار این مسیر را لازمه تحول بنیادین در حکمرانی فرهنگی دانست.